Sunday, January 9, 2022

WAFATNYA FATIMAH AZ-ZAHRA PUTERI RASULULLAH

 Hilang lah seorang penghulu wanita syurga

Tepat pada 3 Ramadhan tahun 11 hijrah Wafatnya puteri tercinta Rasulullah (Fatimah Az-zahra) isteri kekasihnya (Ali bin Abi Thalib) semenjak itu Fatimah bersiap dengan memakai pakaian baru lalu masalah ditempat tidurnya. Fatimah berkata Ali bahawa saat kematiannya sudah dekat Ali pun menangis, namun Fatimah menghiburkan suaminya agar tidak dan menjaga anak-anak mereka dengan baik Fatimah juga ingin mati setelah kematiannya nanti beliau dikuburkan dengan upacara pemakaman waktu solat tiba, Ali berangkat ke masjid untuk menunaikan ibadahnya. Saat Ali tidak ada di rumah Fatimah menghembuskan nafas terakhir, kemudian kedua putra mereka Hassan dan Husain menemui Ali di masjid sembari menangis dan menyampaikan khabar ibunya mendengar kenangannya sudah tiada, Ali pingsan dan setelah sedar.

Fatimah (dikuburkan secara diam-diam tanpa upacara) Tidak ada warga Madinah yang tahu selain Ali dan keluarga terdekat ketika Ali memasukkan jenazah isterinya, Ali menangis terisak-isak

Ali menjawab: "Wahai puteraku Hassan aku merekam pesan datukmu Rasulullah, beliau mengatakan kepadaku: "kelak jika puteriku Fatimah telah tiada. Maka aku lah orang pertama menerima jasad puteriku di liang lahad "

"Dan demi Allah, aku melihat tangan Rasulullah menerima jasad ibumu, aku mencium Rasulullah mencium wajah ibumu Fatimah" Lalu Ali berkata lagi : “Wahai Rasulullah, kini aku kembalikan amanah yang telah engkau berikan padaku aku kembalikan belahan jiwamu yang setiap kali merindukan syurgaNya.

0 comments :

Post a Comment