Saturday, June 11, 2016

Renungan Hati di Sepertiga Malam nan Syahdu

Malam ini, seolah satu kembara dalam satu perjalanan yang sunyi, terlalu sunyi, sehingga degup hatipun dapat dirasakan. Nafas dihela perlahan mencari makna pencapaian dan kejayaan. Apakah aku telah berjaya..??

Kata orang bijak, ini soal yang tidak relevan, justru menurut mereka orang yang berjaya tidak sempat bertanya apakah aku telah sukses sebagaimana orang yang bahagia tidak akan bertanya apakah aku telah bahagia. Pedulikan kajian dan ungkapan sarjana, aku kendalikan hidupku sendiri dan bebas memberi arti dan makna tanpa terkait dengan tesis dan hipotesis. Aku bebas menjadi raja pada diri sendiri selagi terus tunduk sebagai hamba Ilaahi. Di mana ukuran kejayaanku?? Aku gagal atau berjaya??

Sering dibisikkan kepada hati, kejayaan itu apabila tercapai tujuan hakiki dalam hidup. Lalu apa tujuan hidup itu?? Ini soalan asas yang sejak dahulu telah diberi tahu bahwa tujuan hidup adalah menjadi hamba kepada Allah SWT, IBADAH.

Ah mudahnya...! Tetapi, tidak semudah itu apabila istilah ibadah itu hendak ditulis dalam kehidupan sehari-hari.

Sering tujuan dibayangi keperluan hingga alat berganti jadi matlamat bila memburu nikmat hingga terlupa Pemberi Nikmat. Seringkali keperluan hidup berganti menjadi tujuan hidup, padahal tujuan itulah yang pertama dan utama. Keperluan itu hanya perkara kedua yang datang selepasnya.

Tujuan itu mengabdikan diri hanya kepada Allah SWT sepenuhnya. Manakala makanan, pakaian, kendaraan, kediaman, dan harta, serta dunia segalanya hanyalah keperluan hidup.

Tujuan itu ialah rasa kehambaan, takut, cinta harap taat seorang hamba kepada Allah. Keperluan itu adalah mencapai tujuan.

Tujuan itu letaknya di hati manakala keperluan itu harus di diletakkan di tangan. Apakah hatiku sarat dengan tujuan ataukah alpa hanya memburu membanyakkan keperluan di tangan?? Ah malang sekali jika aku merasakan kejayaan itu apabila tercapainya keperluan padahal hati dan diri masih jauh berjinak-jinak dengan Allah, jiwa masih liar nafsu, masih buas, dan tanpa disadari sering juga keperluan dimartabatkan sebagai tujuan cinta Allah, tersisih-takutkan Allah, terpinggir hanya karena keperluan yang dicari tanpa henti atau yang telah melimpah tanpa batas, tapi tak pernah puas.

Yang lebih aneh kalau ukuran kejayaan telah tertukar tanpa disadari kita mengukur artinya pada neraca keperluan, bukan tujuan. Aku akan lebih berjaya kalau kemewahan dan harta melimpah padahal di neraca tujuan timbangan cinta dan harapmu kepada Allah semakin ringan dan tidak mungkin ibadahmu kian jauh.

Sering kutanyakan pada diri, bagaimana ibadahmu? Apa kian khusyuk atau malah sebaliknya kian malas dan rapuh..?? Bagaimana dengan sedekahmu? Apa sudah luhur..?? Bagaimana dengan puasamu? Apakah sudah sholeh..?? Soalan demi soalan berkecamuk dalam jiwaku. Apakah yang jadi tujuan hidupku selama ini..??

Malam kian larut, mata tidak mau tidur diseret dalam kembara hati yang bersimpang siur. Apa destinasiku saat ini, tujuan ataukah keperluan..??

Kembara hatiku terus melangakahi sampai ke dini hari. Hati besar dan kecil terus berebut untuk mengendali kemudi diri.

Ya Allah, teguhkan hati ini dalam mengapai ridha-Mu sesungguhnya aku lemah tanpa-Mu.

Sumber : Fitria (Kutuber)

0 comments :

Post a Comment