This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

Friday, May 30, 2014

Nasihat Perkawinan


  1. KETIKA AKAN MENIKAH. Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita
  2. KETIKA MELAMAR. Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis
  3. KETIKA AKAD NIKAH. Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah
  4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN. Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoakan
  5. anda, karena anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI karena menyia-nyiakan doa mereka
  6. SEJAK MALAM PERTAMA. Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat
  7. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA. Sadarilah bahwa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri
  8. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA OLENG. Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan
  9. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK. Cintailah isteri atau suami anda 100%
  10. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK. Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda, tetapi cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.
  11. KETIKA EKONOMI KELUARGA BELUM MEMBAIK. Yakinlah bahwa pintu rizki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami & isteri
  12. KETIKA EKONOMI MEMBAIK. Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita
  13. KETIKA MENDIDIK ANAK. Jadilah teladan yang baik bagi anak-anak dalam kehidupan rumah tangga
  14. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI. Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri membutuhkan pertolongan Anda
  15. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI. Tetaplah berjalan dengan gemulai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.Orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak, karena orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak
  16. KETIKA ANAK BERMASALAH. Yakinilah bahwa tidak ada seorang anakpun yang tidak mau bekerjasama dengan orangtua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.
  17. KETIKA ADA PIL. Jangan diminum, cukuplah suami sebagai obat.
  18. KETIKA ADA WIL. Jangan dituruti, cukuplah isteri sebagai pelabuhan hati.
  19. KETIKA MEMILIH POTRET KELUARGA. Pilihlah potret keluarga sekolah yang berada dalam proses pertumbuhan menuju potret keluarga bahagia.
  20. KETIKA INGIN LANGGENG DAN HARMONIS Gunakanlah formula 7 K


  • Ketaqwaan
  • Kasih saying
  • Kesetiaan
  • Komunikasi dialogis
  • Keterbukaan
  • Kejujuran
  • Kesabaran

Semoga kita semua adalah Keluarga yang harmonis dalam naungan Ridho-Nya...

Friday, May 23, 2014

DAHSYATNYA DOA

Roshaizad berusia 38 tahun mempunyai seorang isteri berusia 32 tahun yang cantik dan baik hati. Ibu rumahtangga sepenuhnya. Dikaruniakan dua orang anak lelaki berusia 8 dan 6 tahun. Beliau berkerja di sebuah Perusahaan sebagai maintenance engineer di samping memegang jabatan sebagai Penyedia Emergency Responce Team ( ERT ) di kilangnya. Tugasnya agak sibuk dan adakalanya berkerja sehinga lewat malam dan juga di hujung minggu.

Januari 2009, beliau telah terlibat di dalam kemalangan jalan raya sewaktu ke tempat kerja pada kira-kira jam 7.30 pagi. Mobil yang dikendarainya bertabrakan dengan sebuah van kilang sewaktu dia coba memotong sebuah van kilang yang lain di sebuah sebuah belokan. Beliau telah koma selama 3 hari dan dirawat di sebuah Rumah Sakit selama 47 hari lagi.Teman saya di antara orang yang awal sampai di Rumah Sakit selepas mendapat panggilan dari isterinya. Teman saya juga di antara orang yang pertama yang dilihatnya selepas beliau sedar dari koma selepas isteri dan doktor yang merawatnya.

Sewaktu Beliau koma Beliau telah didatangi oleh seorang Malaikat dan mengatakan padanya usia beliau hanya tinggal 1 jam saja yaitu pada haari Minggu, jam 1.45 petang. Walau bagaimanapun Allah akan menangguhkan kematiannya sekiranya ada 50 orang yang mendoakan secara ikhlas akan panjang usianya. Beliau agak kebinggungan ketika itu. Beliau bertanyakan sudah ada berapa orangkah yang mendoakannya secara ikhlas sehingga kini. Jawab Malaikat itu hanya baru 3 orang. Malaikat menunjukkan sesiapakah orang-orang itu. Dilihatnya insan itu ialah isteri beliau yang bercucuran airmata sejak hari pertama lagi beliau di Rumah Sakit itu dan juga kedua anak beliau yang sedang tidur tergolek di kursi tunggu.

Malaikat itu juga telah memperlihatkan akan mereka yang mendoakannya yaitu kawan-kawannya termasuk teman saya, ahli Masjid yang membacakan surah Yassin untuknya. Ibubapanya, ibubapa isterinya, adik beradik, sahabat handai dan rekan sepejabat. Kesemua di antara mereka telah melawatnya dan mendoakannya tetapi tidak diterima oleh Allah. Beliau bertanya kepada malaikat itu, mengapa doa mereka tidak diterima. Malaikat menjawab, tiada keikhlasan 100% di hati mereka. Masa kian suntuk. Dia pun tidak tahu mengapa Malaikat memperuntukkan masa yang begitu singkat kepadanya untuk hidup di dunia ini. Apa yang terjadi padanya kini. Dia pun kurang pasti. Malaikat terus menunggu dan melihat waktu yang kian menghampiri jam 1.45 petang. Hanya tinggal 10 menit lagi. Adalah mustahil untuk mencari 47 orang yang ikhlas mendoakan panjang usianya dalam masa sesingkat itu. Dia bertanyakan Malaikat itu, adakah tuan akan mencabut nyawa sekiranya saya gagal mendapat 47 orang berkenaan, Jawab Malaikat "Ya:.
Kurang dari 1 menit, Malaikat menghampirinya dan berkata, Allah mengkabulkan doa mereka yang mendoakan panjang usia anda. Anda beruntung mendapat 50 orang ikhlas yang berbuat demikian. Roshaizad bertanya, siapakah orang-orang itu. Malaikat menunjukkan mereka itu. Mereka adalah Jamaah anak yatim yang baru saja menunaikan Shalat Dzuhur sebentar tadi dan berdoa untuk anda. Anda pernah pergi ke rumah anak-anak yatim berkenaan pada bulan Ramadhan yang lalu dan pernah menghulurkan bantuan keuangan. Mereka mendapat kabar tentang anda yang terkena musibah.

Dzuhur tadi mereka telah bershalat dan berdoa untuk anda. Doa ikhlas mereka diterima Allah swt. Malaikat itu kemudiannya ghaib dan tepat 1.45 petang Roshaizad tersedar dari komanya dan meraung kesedihan.
Isteri beliau yang ada di sisinya turut menanggis dan juga teman saya. Teman saya sebenarnya tidak tahu apa yang terjadi padanya di dalam komanya dan mengapa beliau menangis selepas sadar dari komanya.
Setelah beberapa saat barulah beliau bercerita apa yang telah terjadi ketika beliau koma. Apa yang disesalkan:


  1. Beliau telah mengabaikan masa santai bersama isteri dan anaknya karena sibuk mengejar uang dan tanggungjawab kerja. Sedangkan isteri dan anak-anaknya amat sayang padanya dan doanya amat ikhlas.
  2. Dia telah mengabaikan tanggungjawab sosial dengan tetangga dan masyarakat sekeliling dan ini menyebabkan mereka tidak ada rasa kasihan pada saya kalaupun saya mati
  3. Dia telah mengabaikan dan tidak menepati janji-janji pada kawan-kawan sehingga kawan-kawannya marah padanya dan sehingga doanya tidak ikhlas, termasuk dengan teman saya.
  4. Beliau jarang pergi ke Mesjid kecuali pada hari Jumaat dan ini menyebabkan jamaah Masjid kurang mengenalinya dan menyebabkan doanya tiada keikhlasan
  5. Beliau jarang memberi sedekah dan amal jariah. Hanya sumbangan ke rumah anak yatim yang diberikan tempo hari karena desakan isteri beliau.
  6. Beliau jarang langsung berhadapan dengan bawahan atau staffnya ditempat kerjanya karena sikap beliau yang sombong dan angkuh dan tidak pernah memberikan salam ketika bertemu dengan staffnya dan akhirnya semua staffnya membencinya dan doa mereka juga tiada keikhlasan.
  7. Beliau jarang berkunjung ke rumah adik adiknya juga saudara yang lainya karena ketakutan mereka meminjam uang pada dirinya atau memutuskan silaturahmi dan akibatnya ketika mereka berdoĆ” juga tidak ada keikhlasan dari mereka.
  8. Beliau banyak sekali menyakiti hati Ibu Bapaknya karena sering membohong untuk berkunjung bersilaturahmi tapi beliau tidak pernah datang. Ini menyebabkan ibubapanya marah. dan kesemua ini hanya Allah yang tahu.
  9. Beliau jarang menunaikan Shalat yang lima waktu karena kesibukan kerjanya terutama jarang menunaikan Shalat Ashar.Dimanapun mengerjakannya tapi selalu sudah masuk waktu akhir.
  10. Beliau tidak menunaikan zakat walaupun beliau berhak menzakatkan hartanya yang sangat melimpah.


Sahabat:
Allah masih sayang pada sahabat teman saya ini itu semua untuk memberikan pelajaran pada semua dan ambillah ikhtibar dari cerita ini.Sahabat teman saya ini masih gagal untuk mendapatkan perlindungan takaful disebabkan oleh kemalangan dan kecederaannya.

Dirikan solat tepat pada waktunya, keluarkanlah zakat. Luangkan masa bersama keluarga.selalu luangkan Shalat berjamaah di Masjid apabila ada waktu.kunjungi selalu orang tua kita walauapun menurut orang lain orang tua kita itu hina dan miskin,Hormati orang tua kita karean Allah akan selalu mengabulkan doa daripada orang tua kita.

Baiklah dengan tetangga dan kenalilah mereka karena kalau ada apa apa deangan diri kita yang pertama menolong adalah tetangga kita dan apabila kita punya rizki berilah tetangga kita untuk ikut merasakannya.
Semoga semua ini akan menjadi ikhbar buat kita untuk selalu ingat dan dekat denganNya. dan mudah2han Allah swt selalu memberikan jalan kemudahan kepada kita untuk menjalankan semua perintahNya dan diberikan kekuatan untuk menjauhi segala laranganNya Aamiin YRA...

Sumber : Mukjizat Sholat dan Doa